۱۱ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

دلیلی بر وجوب بعثت پیامبر(نبوت عامه)(راهنماشناسی-مقاله اول)

نتیجه تصویری برای دین

دلیلی بر وجوب بعثت پیامبر(نبوت عامه)

- شکی نیست که انسان دارای دو جنبه ی فردی و اجتماعی است ، و از هر دو جهت نیازهایی دارد ؛ از جهت فردی محتاج دستور العملهایی است تا بتواند در سایه ی آنها به رشد جسمی و روحی (مادّی و معنوی ) لازم برسد؛ و از جهت اجتماعی نیازمند قانون کاملی است تا بتواند نیازهای اجتماعی جامعه ی بشری را تأمین نماید و به ویژه عدالت را در اجتماع برقرار نماید.

- کسی که می خواهد برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی و مادّی و معنوی انسان دستور العمل تجویز کند ،به حکم عقل ،باید دارای شرائط زیر باشد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

وجودادیان غیرتوحیدی(دین شناسی-مقاله دهم)

تصویر مرتبط

وجودادیان غیرتوحیدی

پرسش:آیا ادیان غیر توحیدی هم در حال حاضر وجود دارد؟

پاسخ:

تمام ادیان الهی در اصل ، دین توحیدی بوده اند ؛ لکن به مرور زمان دچار تحریف شده و آلوده به شرک شده اند. لذا در عصر حاضر تنها دین توحیدی به معنای حقیقی کلمه ، دین اسلام می باشد و باقی ادیان الهی مثل مسیحیّت و یهودیّت و آیین زرتشت ، هم دچار تحریف در اصول اعتقادی خود گشته اند هم کتابهای آسمانی آنها تحریف شده اند...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

رضایت به رضای خداوتلاش برای بهتر شدن؟!(خودسازی-مقاله اول)

نتیجه تصویری برای رضایت به رضای خدا

رضایت به رضای خداوتلاش برای بهتر شدن؟!


پرسش:چطور می شود هم راضی به رضای خدا بود، هم برای بهتر شدن تلاش کرد خوب این هم یه جور ناسپاسی از خدا حساب میشه دیگه؟
پاسخ:
امورى که انسان با آنها مواجه است بر دو گونه اند ؛ نخست امورى که به کلّى از مدار اختیار انسان خارجند و انسان چه بخواهد و چه نخواهد نمی تواند تغییرى در آنها ایجاد نماید ، مثل وقوع زلزله یا وقوع یک تصادف غیر قابل پیش بینى ؛ و گونه ى دوم امورى که اختیار انسان می تواند در آنها نقشی داشته باشد ، مثل تعیین رشته ی تحصیلى یا نوع شغل یا تعیین شریک زندگی و ... . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

سنجه هاى حقانیت دین(دین شناسی-مقاله نهم)

نتیجه تصویری برای دین حق

سنجه هاى حقانیت دین


با توجه به بطلان پلورالیسم دینى این مسأله روشن مى شود که در هر زمان تنها یک دین مى تواند بر حق یا دین برتر باشد. لیکن سؤال اینجاست که راه و معیارى براى بازشناسى دین حق از میان دیگر ادیان - که همه دعوى صدق و حقانیت دارند - وجود دارد یا نه؟ و اگر راهى هست چیست؟
باید گفت که خوشبختانه شاخص ها و سنجه هاى مختلفى براى این مسأله وجود دارد. شاخص هاى اساسى حقانیت یک دین چهار چیز است:...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

شناخت و اثبات وجود خداوند (3)(خداشناسی-مقاله پنجم)

تصویر مرتبط

شناخت و اثبات وجود خداوند (3)

عبدالحسین خسروپناه

برهان نظم و نظریه کوانتوم

نظریه کوانتوم، نظریه ای دیگری است که در فیزیک معاصر مطرح شده و تعارض ظاهری با برهان نظم پیدا کرده است. فیزیک، علم مطالعه خواص و اندازه گیری طبیعت (از کهکشان ها تا ذرات بسیار کوچک) است. مکانیک کوانتوم، شاخه ایی از فیزیک نظری است که در مقیاس اتمی و زیر اتمی به جای مکانیک نیوتنی و پیش بینی دقیق، توصیف گر جهان میکروسکوپی و چگونگی ذرات بر اساس حساب احتمالات است. این معرفت، توسط اروین شرودینگر و پل دیراک و ماکس پلانک و نیلز بور و ورنر هایزنبرگ و دیگران تأسیس شد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

شناخت و اثبات وجود خداوند (2)(خداشناسی-مقاله چهارم)

تصویر مرتبط

شناخت و اثبات وجود خداوند (2)

عبدالحسین خسروپناه

 

برهان نظم

گسترده ترین برهانی که فیلسوفان غربی و اسلامی و منابع دینی همچون قرآن و روایات با بیان نشانه های آفاقی و انفسی، برای اثبات وجود خداوند عالم و قادر به کار برده اند، برهان «غایت شناختی» (1) یا «اتقان صنع» (2) یا «برهان نظم» است. این برهان، که در میان توده مردم از نظر منطقی و عرفی، پایگاه مورد اعتمادی دارد، احتمال نبودن خدا را به صفر نزدیک می کند.
سابقه این برهان در آثار و متون فلسفی به رساله تیمائوس افلاطون بازمی گردد و آخرین برهان از براهین پنج گانه توماس آکویناس است. این برهان در کتاب «الهیات طبیعی» یا «شواهد وجود و صفات الهی از پدیده های طبیعت»، ویلیام پیلی شرح شده است. (3) فلاسفه و متکلمان اسلامی، مقتدم از برهان نظم برای اثبات ذات واجب استفاده نکرده و آن را تنها در بیان وحدت و علم الهی به کار برده اند. این برهان نزد حکمای متأخر بر اثبات ذات باری تعالی دلالت دارد. (4)...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

شناخت و اثبات وجود خداوند (1)(خداشناسی-مقاله سوم)

نتیجه تصویری برای شناخت خدا

شناخت و اثبات وجود خداوند (1)

عبدالحسین خسروپناه

درآمد سخن

پرسش آغازین در باب خداشناسی این است که آیا شناخت یقینی خداوند متعال، امکان پذیر است؟ پاسخ های گوناگون به این پرسش داده شده است:
1- پوزیتیویست ها و تجربه گرایان افراطی که تنها روش تجربه و مشاهده پذیری را معیار شناخت می دانند، هرگونه شناخت خداوند را به جهت غیرتجربی بودنش، محال دانسته و خداشناسی را بی معنا معرفی کرده اند. بحث های معرفت شناختی و حقانیت روش عقلی و شهودی، موجب ابطال این ادعا می گردد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

چرایک دین؟!(دین شناسی-مقاله هشتم)

تصویر مرتبط

چرایک دین؟!

چیستی پلورالیسم دینی؟

پلورالیسم دینی را می‌توان مشتمل بر گمانه‌های زیر دانست:

1ـ منظور از حقانیت ادیان این است که اولاً اعتقادات همه آنها به طور نسبی صادق است و هیچ دینی از حقانیت مطلق برخوردار نیست. (پلورالیسم نسبی صدق)

2ـ پذیرش و تعبد به هر دینی جایز بوده و هیچ ترجیحی برای پذیرش دینی نسبت به دین دیگر وجود ندارد. (پلورالیسم اعتبار)

3ـ همة ادیان از نظر سعادت و رستگاری پیروانشان تأثیر برابر دارند. (پلورالیسم نجات)...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

چرا انسان باید دین دار باشد؟(دین شناسی-مقاله هفتم)

نتیجه تصویری برای دین

چرا انسان باید دین دار باشد؟

 

پاسخ:

 

اساساً غیر ممکن است که انسان دین نداشته باشد. دین یعنی راه و روش زندگی کردن. مگر بدون راه و روش، می توان زندگی کرد. حتّی گوسفند هم نمی تواند بدون راه و روش زندگی کند کجا رسد انسان. شما اگر سبک زندگی گوسفند را با سبک زندگی گربه مقایسه کنید می بینید که هر کدام سبک مخصوصی برای زندگی دارند؛ یعنی هر کدام دین خاصّی برای خود دارند.  حتّی کفّار هم دین دارند، یعنی راه و روشی برای زندگی دارند. بت پرستی هم نوعی دین است؛ ضدیّت با خدا هم نوعی دین است.

خدای متعال « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ ـ قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ (1) لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ (2) وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (3) وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ (4) وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ (5) لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ.»

پس کفر و شرک هم نوعی دین است که فرمود: «  لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ ــ دین شما، برای شما و دین من برای من.»

خلاصه آنکه، اساساً غیر ممکن است انسانی بدون دین (سبک زندگی) باشد. حال سوال این است که از بین این همه ادیان (سبکهای زندگی) کدام دین، حقّ است و سعادت ابدی انسان را تأمین می کند؟ پاسخ این است: آن دینی که صد در صد از سوی خداست. چون فقط خدا می تواند راه و روشی برای زندگی بشر ارائه دهد که سعادت ابدی او را تأمین کند. غیر خدا، به خاطر ناقص بودن علمشان توان ارائه ی چنین برنامه ای را ندارند. پس عقل حکم می کند که انسان تابع دینی باشد که صد در صد از سوی خداست. اگر تابع چنین دینی نشد، چنین نیست که بی دین بماند، بلکه در هر حال دین خواهد داشت؛ لکن وقتی دین الهی نداشت، دین بشری یا شیطانی خواهد داشت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی

ضرورت بحث خداشناسی(خداشناسی-مقاله دوم)

تصویر مرتبط

ضرورت بحث خداشناسی

شاید برای برخی این سؤال مطرح گردد که چه ضرورت و لزومی برای بحث از وجود آفریدگار متعالی وجود دارد؟ به دیگر سخن، چرا باید از وجود مبدأ سؤال کرد و خود را با این مشکل یا مسأله مواجه کرد؟ نکات ذیل پاسخ این سؤال را روشن می‌کند...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد جوارانی